sunnuntai 8. heinäkuuta 2018

Mitä yritys-fengshui on?


Mitä yritys-fengshui pitää sisällään?



Kultakarppeja vesiaiheissa käytetään luomaan shengqi' tä yritystoiminnassa



Yritys-fengshui poikkeaa kotien fengshuista paljonkin. Siinä missä koteihin pyritään luomaan lepoa tukevaa rauhaa ja tasapainoa, niin yritys-fenghsuissa pyritään ohjailemaan asiakasta sisäänkäynniltä kassalle asti, kannustaen myyntitapahtumaan. Tai palveluntuottajaa autetaan ohjaamaan asiakkaat tykönsä, sekä viihtymään palvelun ajan, niin että palveluntuottaja suoriutuu työstään mahdollisimman hyvin. Toisin sanoen yritys-fengshuin avulla pyritään pitämään kassavirta tasaisena.



Kylläpä kuulostaa helpolta, eikö vain? Yrityksen tai yrittäjän menestykseen vaikuttaa todella moni tekijä; toimiala, yrittäjän ammattitaito, yrityksen paikkakunta, kysyntä jne. Voiko fengshuin avulla tuoda mitään lisä-arvoa yritystoimintaan?




Kyllä voi. Ikävä kyllä useimmiten fengshui-konsultti otetaan kuvioihin mukaan turhan myöhäisessä vaiheessa, jolloin konsultti ei voi paljoa enää vaikuttaa asioiden kulkuun.




Malesialainen fengshui-maailman
 suuri tähti Joey Yap, joka on 
tehnyt fengshuista 
miljardi-bisneksen. Kuvalähde:
 http://www.asianentrepreneur.org/
Aasiassa kilpailu on alasta riippumatta erittäin kova. Jos aikoo menestyä, on kaikki keinot hyödynnettävä. Usein se merkitsee myös fengshui-konsultin palkkaamista.




Menestys ei tule milloinkaan helpolla; aina on otettava riskejä, on asetettava itsensä epävarmaan tilanteeseen ja lisäksi on kyettävä uusiutua ja on kyettävä astua ulos mukavuusalueeltaan kerta toisensa jälkeen.



Lisäksi on kyettävä haastaa itsensä. Tästä syystä kaikista ei ole oikeasti yrittäjiksi. Valtaosaa yrittäjiä pidättelee pelko; pelko epäonnistumisesta ja samanaikainen pelko onnistumisesta. Se lamaannuttaa.


Me suomalaiset olemme kohtalaisen mukavuudenhaluisia, meiltä puuttuu usein myös rohkeutta ja päättäväisyyttä. Tästä syystä tarvitsemme paljon rohkaisua jo ennen yrittäjyyttä. 



Lisäksi meillä suomalaisilla on harvemmin järin realistinen käsitys myöskään omista kyvyistämme, osaamisestamme tai siitä työmäärästä, minkä menestys vaatii. Tyydymme neljänteen sijaan, sen sijaan että kilpailisimme ensimmäisestä sijasta.



Siitä syystä meillä on Suomessa paljon puolivillaisesti hoidettuja yrityksiä. Sparraajille ja yritysvalmentajille on avoimet markkinat, joita myös tulisi hyödyntää enemmän.


Tuhannen taalan kysymys; millä tavoin fengshui-konsultti voi auttaa yrittäjää tai yritystä? 



Fengshui-konsultista on eniten hyötyä yritystoiminnan alkuvaiheessa tai ennen suunniteltuja muutoksia. Fengshui-konsultti osaa avustaa toimitilojen haussa ja tilasuunnittelussa, mutta osaa myös kertoa milloin muutokset olisivat ajallisesti eduksi.



ravintolasta ja baarista yleiskuvaa
Viiden elementin konseptia on käytetty varsin onnistuneesti
 saksalaisessa  hotellissa Elements Pure


Toimitilojen konsultaatio on vain jäänvuoren huippu siitä, mihin fengshui-konsulttia voi hyödyntää.


Ammattitaitoinen ja kokenut fengshui-konsultti kykenee auttamaan niin brändäyksessä, rekrytoinnissa, toimi- ja liiketilojen etsinnässä sekä suunnittelussa, yhteistyökumppaneiden valinnassa, yhtiöstrategian päivityksessä ja suotuisten päivien valinnassa vain mainitakseni tärkeimmät.


Suomessa yritys-fengshui on kasvava ala, jolla on potentiaalia, mutta koulutus laahaa perässä. Osittain johtuen monen konsultin harrastelijamaisen asenteen tähden. Todelliset osaajat on laskettavissa yhden käden sormilla.


On ensisijaisen tärkeää, että yrittäjä toimii oikealla alalla ja että hän on motivoitunut työhönsä. Toimialat voidaan lokeroida eri elementtien alaisiksi, jolloin voidaan suunnitella brändi, logo, liiketilat, toimintatavat jne sopimaan keskenään, yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jonka myös tulee olla sopusoinnussa yrittäjän henkilökohtaisten elementtien kanssa.



Yritys-fengshui kohde 
Lappeenrannassa
Mielikuva brändistä on sovittava henkilöön, jotta brändi olisi uskottava. Yrittäjä antaa kasvot yritykselleen ja brändilleen ja mikäli piiloviestit ovat keskenään ristiriitaiset, asiakkaat kaikkoavat. 


Meillä kaikilla ihmisillä on salattu kyky, intuitio. Osa ihmisistä vain on unohtanut, kuinka sitä käytetään. Kun minä luen kirjoituksesta eri viestin, kuin kuvasta, reagoin. En pidä ristiriitaista viestiä luotettavana. Tuskin sinäkään?


Fengshuin avulla voidaan mm varmistaa, että ei synny ristiriitaisia tai epäjohdonmukaisia mielikuvia yrityksestä. Fengshuin avulla yrittäjään valetaan myös runsaasti itseluottamusta.

 

Mistä menestys on luotu?



Menestys ja menestyksen jano saavat niin ihmiset, kuin yrityksetkin 
pääkatujen varrelle. Kuva Singaporesta, Orchard Roadilta joulun alla.



Menestys edellyttää intohimoa omaan alaan. Intohimon avulla yrittäjä pystyy motivoimaan itsensä kehittämään osaamistaan, kehittämään yritystään, haastamaan itsensä, astumaan ulos mukavuusalueeltaan.




Yritystoimintakin voi olla intohimo, mutta monelle pienyrittäjälle yritystoiminta on ainoa tapa työllistyä. Kun yritystoiminta on ns pakko, silloin on muokattava omia asenteitaan ja pyrittävä siirtää osan intohimostaan myös yritystoimintaan.


Itselleni fengshui ja neljän pilarin astrologia on intohimo, yrittäminen ei. Heti ensimmäisenä vuotenani fengshui-yrittäjänä mokasin. Kuvittelin asiakkaiden tulevan luokseni ilman markkinointia. Koska olen oikeasti hyvä työssäni!


Ilman markkinointia ei kukaan tiedä että olen, tai sinä olet, hyvä omassa työssä. Puskaradioon voi luottaa määrättyyn pisteeseen asti, mutta kun markkinat ovat kylläiset omalla paikkakunnalla kasvu tyssää.


Jokaisen yrityksen tavoite tulisi olla tehdä mahdollisimman suuri tulos, mahdollisimman pienin panoksin. Tämä mantra unohtuu herkästi.


Kaikki toiminta tulisi olla tavoitteellista. Suurin virhe jonka itse olen tehnyt yrittäjänä, on odottelu. Jos markkinoilla ei ole kysyntää tarjotulle X-palvelulle, sille palvelulle on ensin luotava tarve. Tai sitten tarjottua palvelua on muokattava kysyntää vastaamaan.



Yritys-fengshui maailmalla




Yritys-fengshuita hyödynnetään paljon maailmalla. Niin suuret, kuin pienetkin yrittäjät turvautuvat fengshuihin. Esimerkiksi Yhdysvaltain nykyinen presidentti Donald Trump on turvautunut liiketoiminnassaan fengshuihin jo vuosikymmenien ajan.



Yritys-fengshui
Hong Kongin pankkikeskittymän kuuluisat yritys-fengshui kohteet: vasemmalla 
Bank of China, keskellä Cheung Kong Centre ja oikealla HSBC pankki


Hong Kong, jota pidetään pitkälti yritys-fengshuin tyyssijana on monen fengshui-mestarin ja -konsultin opintomatkojen kohde. Kuuluisin yritys-fengshui kohde Hong Kongissa lienee HSBC pankki, vierellään Cheung Kong Centre ja Bank of China. 


Suurilla yrityksillä saattaa olla jopa palkkalistalla oma fengshui-konsultti, mutta valtaosa yrityksistä käyttää palveluita tarvittaessa. Monissa yrityksissä luotetaan myös työntekijöiden harrastepohjaisiin opintoihin metafysiikan alalla.



Kolme tapaamaani fengshui-mestaria Langzhongissa. Yksi on erikoistunut 
hauta-fengshuihin, toinen neljän pilarin astrologiaan ja kolmas kasvoista luentaan


Moni aasialainen fengshui-mestari hallitsee suvereenisti paitsi fengshuin ja astrologian salat, myös kasvoista luennan ja jonkin verran perinteistä kiinalaista lääketiedettä.


Ei ole lainkaan tavatonta yritysmaailmassa, että annetaan yrityksen fengshui-konsultille esimerkiksi rekrytoidessa tai liikekumppanin kanssa neuvotellessa, pyyntö katsastaa vastapuolen kasvot ja neljän pilarin astrologinen kartta.



Kasvoista voi lukea niin terveydentilan, kuin paljon perusluonteestakin. Rekrytoidessa yritys haluaa mahdollisimman potentiaalisen ja energisen henkilön työhön. Riippuen työn laadusta, myös mahdollisimman rehellisen ja uskollisen. 


Neljän pilarin kartasta voi lukea paljon; ensinnäkin sopiiko työ pitkällä tähtäimellä henkilölle, onko henkilöllä tarpeeksi staminaa tai kyllin vahva kilpailuvietti. Tai vastaavatko kasvot ja astrologinen tulkinta toisiaan. Haastattelulla ja suosituksien avulla varmistetaan, tai hylätään aiempi informaatio lopuksi.


Varsinkin Aasiassa operoivien länsimaisten yritysten ja yritysdelegaatioiden tulisi perehtyä tapaan, kuinka fengshuita voidaan hyödyntää liike-elämässä. Se on arvokas lisä ymmärtää paikallista kulttuuria.



Kovan kilpailun maissa kaupankäyntiin suhtaudutaan kuin sotaan. Tunne kilpailijasi, tunne kumppanisi, niin voit tehdä tietoisia, strategisia valintoja menestyäksesi.



Jokaisen strategin klassikko; Sun Tzu: Art of War,
kuuluu myös liikemaailman huippujen lukemistoon



   - Paula -














  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti