perjantai 6. heinäkuuta 2018

Fengshuin kehitys haudoista kristalleihin

Kun fengshui tuli Suomeen



Fengshui-kristalli kukkivassa omenapuussa



Kolmisenkymmentä vuotta sitten fengshui rantautui Suomeen. Muistan ajan varsin hyvin, sillä olin aivan liekeissä aiheesta! Fengshuita esiteltiin liki kaikissa naistenlehdissä. Pitihän minunkin köyhänä opiskelijana hankkia tuulikello kimppakämpän parvekkeelle ja kristalli keittiön ikkunaan fengshuin mukaisesti aseteltuna. Silloin en tiennyt, että fengshui ei ole tuulikelloja ja kristalleja, vaan jotain muuta.


Ensikosketukseni fengshuihin




Opiskelin opistotasolla kalustemuotoilua ja sisustussuunnittelua 80- ja 90- lukujen taitteessa. Samoihin aikoihin pienimuotoinen fengshui-buumi valloitti Suomen. Näin vaivaa saadakseni käsiini aivan kaiken mahdollisen aiheesta. 


Erityisesti mieleeni on jäänyt päivä, kun saimme osastollemme ensimmäisen AutoCad-suunnitteluohjelman. Muut kurssilaiset parveilivat tietokoneen ympärillä rautalankamalleja testaamassa, kun minä piilouduin uuden fengshui-lehteni kanssa luokan rojunurkkaan.


Jostain syystä tämä episodi muistui mieleeni eilen illalla, ottaessani esiin pitkästä aikaa Hautauskirjan. Kyse ei ole suinkaan mistään makaaberista opuksesta hautaamisesta , vaan vanhimmasta tunnetusta fengshui-kirjoituksesta. Sanotaan, että se olisi Guo Pun kirjoittama vuoden 300 jaa tienoilla.


Fengshui-klassikko Hautauskirja


Hautauskirjasta on useita käännöksiä ja versioita




Koska kyse on kiinalaisesta jutusta, varmuutta kirjoittajasta tai ilmestymisajankohdastakaan ei ole. Mutta Hautauskirja on modernin fengshuin vanhin opus, josta fengshui on saanut nimensä. 


Hautauskirjassa kuvataan varsin kryptisesti runomitassa suotuisia hautauspaikkoja, joissa on ns hyvä fengshui. Kyse on muotokoulukunnan vanhimmasta tunnetusta teoksesta.



Hautauskirjan suomennos englanninkielisestä käännöksestä on ollut minulla kesken jo vuosia. En ole lainkaan vakuuttunut, että saan sitä valmiiksi kuunaan. Teksti on paikoin varsin vaikeaselkoinen piilomerkityksineen. Siitä huolimatta siihen kannattaa tutustua tästä linkistä



Matkustin viime syksynä varta vasten Kiinaan, tutustuakseni maisemiin, joita kuvailtiin Hautauskirjassa. Tulen kirjoittamaan matkastani myös tässä blogissa, vaikka joitain artikkeleita olenkin jo kirjoittanut ja myös luentoja olen jo aiheesta pitänyt. 




Karstit Lijiang-joella
Karsteja Lijiang-joella, Kiinassa
Hautauskirjan lause "Qi ratsastaa tuulella ja hajoaa, se pysähtyy vedenrajaan" kuvastaa fengshuin perusajatusta ja lauseesta on myös poimittu fengshuin nimi. Sana feng merkitsee tuulta ja shui vettä. Tuuli kuljettaa mukanaan veden luoman qi' n ja elävöittää maan sillä. Koko ajatus fengshuista kiteytyy siihen.



Veden merkitys




Muinainen Kiina kärsi ankarasta kuivuudesta, mistä johtuen vedellä on äärimmäisen suuri merkitys niin kansakunnan historiassa, kuin mytologiassakin. 

Kirjoittamani artikkeli myyttisestä vesilohikäärmeestä kuvastaa juuri veden merkitystä kiinalaisille. Fengshuin käsite qi' stä kiteytyy juuri ajatukseen, että vesistöt, sateet, kaste ja sumu antavat viljelyksille riittävän kosteuden, jotta ihmisille riittäisi ravintoa.



Suihkulähde Singapore
"Vaurauden suihkulähde"
Paljon myöhemmin vesi yhdistettiin fengshuissa vaurauteen; kaupankäyntiin, kommunikointiin, koulutukseen ja rahaan. Tänä päivänä esimerkiksi Singaporessa tuhlataan valtavasti Malesiasta ostettua vettä, jotta se ns elävöittäisi kaupunkivaltion taloutta. Singaporen ylelliset ja runsaat suihkulähteet ovat äärimmäinen esimerkki ajatusmallista.




New Age fengshui syntyi Jenkeissä 80-luvulla ja sai jalansijaa myös Euroopassa. Piskuisessa Suomessa juuri muusta ei tiedetty pitkään. Yhä tänä päivänä puhuttaessa fengshuista valtaosa ihmisistä ei tiedä, että ei ole olemassa "vain yhdenlaista fengshuita". 


Opit menevät iloisesti sekaisin, koska nimenomaan julkisuudessa on ollut paljon juttua New Age fengshuista. Juuri New Age fengshuissa pyritään hyödyntämään kiinalaista esineistöä talismaaneina tehostamaan ns baguan merkityksiä.


Ns bagua-peili vasemmalla ja rahasammakko oikealla


  Hautafengshui



Fengshui kehittyi geomantian muodosta, joka tunnetaan yhä nimellä kanyu. Manner-Kiinassa harjoitetaan yhä kanyuta, joka painottaa erityisesti muotokoulukunnan oppeja. Kanyussa on taoismi vahvasti läsnä ja opit kulkeutuvat mestarilta oppilaalle sukulinjoittain. Erityisen tärkeäksi katsotaan hautafengshui.


Zhuge Liangin, tunnettu myös nimellä Kongming, hauta Chengdussa


Matkallani Kiinassa tutustuin niin merkkihenkilöiden, fengshui-mestareiden, kuin tavallisten ihmisten hautapaikkoihin. Aihe on sikäli mielenkiintoinen, että vainajille pyritään varaamaan suhteessa paremmat sijoituskohteet, kuin hautaaville jälkeläisille. 


Hautafengshui on varsin merkittävässä asemassa yhä niin Manner-Kiinassa, Hong Kongissa, kuin Taiwanissakin. Kulttuuriin kuuluu haudata esi-isät suotuisaan sijaintiin, jotta vainajan luut ammentavat hautapaikan qi' n ja välittävät sen elossa oleville jälkeläisille. Ei ole lainkaan harvinaista uudelleen haudata vainaja, parempaan sijaintiin, mikäli jälkipolvet arvelevat hautapaikan fengshuin olevan heikon.


Kuinka länsimaissa fengshui kehittyi kristallien ja rahasammakoiden sijoitus-opiksi on minulle yhä mysteeri. Mitä enemmän olen opiskellut fengshuita, sen kummallisemmalta ajatus fengshui-kapineista tuntuu. On toki olemassa erinäisiä esineitä, joita on käytetty fengshui-tarkoituksiin jo tuhansia vuosia. 


Pullokurpitsan merkitys on syntyjään Muutosten klassikosta, eli Yijingistä. Vaikka kerrotaankin, että pullokurpitsa "imee sairauden sisäänsä", niin sen merkitys on puhtaasti symbolinen. 


Olen itse läpikäynyt fengshui-harrastajan koko kehityksen, tutustuen aluksi New Age fengshuihin. Koko ajatusmaailmani mullistui kuitenkin yhden kirjan avulla, johon tukeuduin aina ammatillisiin opintoihini asti. Kyse on mestari Lam Kam Chuenin fengshui-kirjasta, Salat jotka säätelevät elämääsi. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on harrastajalle erinomaisen hyvä tuki, kuvaillen tärkeimmät muodot, qi' n kulun ja kalusteiden sijoituksen suotuisasti.


- Paula -


fengshui hauta
Tui Bei Tu profetian luojan Li Chunfengin hautakumpu
Tang-dynastian ajalta
sijaitsee vuoristossa, joka on nimetty runollisesti
"Kaksi feenikslintua pitelee helmeä".
Li Chunfeng etsi vuosia itselleen hautapaikkaa
Langzhongia ympäröiviltä vuorilta.


Salat jotka säätelävt elämääsi
Mestari Lam Kam Chuen, Fengshui -
Salat, jotka säätelevät elämääsi




Mushan kylän hautausmaa, Yangshuo

























 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti