tiistai 26. helmikuuta 2019

Karmaa astrologisesti


Delacroix: Medusan lautta. Kuvalähde: wikipedia


Tunnetteko englantilaisen vanhan lastenlorun "Tinker, tailor"? Se tuli mieleeni pohtiessani menneisyyttäni. Tai pikemminkin menneitä elämiä. "Tinker, tailor, soldier, sailor. Rich man, poor man, beggar-man, thief". Olen luultavasti ollut kaikkea näitä.



Olen koko pienen ikäni tuntenut luissa ja ytimissä, että en elä ensimmäistä kertaa maan päällä. Sielunvaellus on aihe, josta olemme kotona puhuneet jo lapsuudessani, sillä äitinikin on ollut vakuuttunut samasta asiasta.

Karma ei ole aiheena ihan helppo. Sen voi tulkita niin monin tavoin ja myös väärin. Puhutaan monesti syyn ja seurauksen laista, tarkoittaen että kaikilla tietoisilla teoilla on seuraus; teoista joko kärsitään, tai ne sovitetaan. Myös epäitsekkäät, hyvät teot luovat myönteistä karmaa, kaikki ei ole suinkaan rangaistusta.

Kirjoitin jo kesällä lyhyen artikkelin karma aiheesta, sillä se on ollut ajankohtainen itselleni jo jonkin aikaa. Vuodenvaihteen aikoihini transitoiva Chiron ja Mars hieroivat kuun yläsolmua länsimaisella kartallani. Mars aktivoi häijysti juurikarttani alasolmulla majailevan pienen stelliumin. 

Tutkin neljän pilarin karttaani myös noihin aikoihin. Kiinalaisessa astrologiassa hautoja sisällään pitävät maalliset oksat nostavat tietoisuuteen haudattuja asioita. Omalla kartallani vesipäivänmestarini istuu lohikäärmeen oksalla. 

Tammikuussa elimme härän kuukautta ja vuoden maallinen oksa koira teki yhteenottoa päiväpilariini. Läsnä olivat siis kolme neljästä hautoja edustavasta maallisesta oksasta. Tunnelmat olivat kieltämättä hyvin raskaat.

Neljässä pilarissa ei varsinaisesti tutkita karmaa, mutta se tuntuisi liittyvän vahvasti juuri hautoihin ja niiden muodostamiin suhteisiin, poissulkematta tietenkään muita tekijöitä kartalla. Sama energia on kuitenkin läsnä, kuin mitä karma astrologiassa tulkittiin. Mutta eihän mikään asia ole milloinkaan yksiselitteistä.

Koska karma, elämänopit ja menneet elämät aiheena ovat varsin ajankohtaiset itselleni, päätin pyytää kollegalta, ammattiastrologi Anne Sundellilta karmatulkinnan. Tämä postaus on pitkälti siitä.



Karma-astrologia




Olen joskus aiemmin tutustunut Erkki Lehtirannan kirjaan Astrologia ja hyvinvointi, josta löysin viitteitä myös karmaan. Tutkiessani omaa karttaani oletin, että jonkin verran karmallisia aiheita löytyisi, sillä onhan kartallani vahvasti edustettu 12. huone ja alasolmulla planeettoja.

Yllätyksekseni Anne kertoi minulle, että koko karttani juorusi vahvasta karmasta. Kartallani vaikuttavat mm peruuttelevat planeetat, kovat aspektit, planeettakertymä alasolmulla, sekä ruuhkainen viimeinen huone.

Yläsolmuni on kaloissa, kalojen asteilla ja kartallani on varsin niukasti vettä, joten yläsolmu ei saa tukea muusta kartasta, vaan joutuu ponnistelemaan lujasti päästäkseen irti alasolmun neitsyen velvollisuudentunteesta. Yksi vaikeimpia elämänoppejani onkin opetella sanomaan ei. 



Delacroix: Kristus Genesaretinjärvellä. Kuvalähde: www.arthive.com


Huomionarvoista on se, että kartallani on varsin vähän vettä. Neljän pilarin kartallani vesipäivänmestarini on kovan paineen alainen, joten vesi on heikko myös neljän pilarin kartallani. Kiinalaisittain vesielementti edustaa pitkälti samoja teemoja, kuin länsimaisessa astrologiassa ilma- ja vesielementit.

Kiinalaisessa astrologiassa vesielementti edustaa niin kommunikaatiota, viisautta, kuin alitajuntaa ja tunne-elämää. Aloittaessani neljän pilarin opintoni sain paljon apua ohjaajiltani siihen, kuinka voin itse auttaa ja vahvistaa heikkoa vesielementtiäni. Osittain juuri intensiiviset metafysiikan opintoni ovat olleet seurausta siitä karttani veden vahvistamisesta.

Matkani kohti kalojen yläsolmua ei ole ollut helppo. Tutkittuani progressiivista karttaani huomasin, että aurinkoni oli siirtynyt noin viisitoista vuotta sitten progressiivisella kartalla ravun merkkiin. 

Nousumerkki vaihtui ravuksi hiukan myöhemmin ja samaan aikaan keskipäivän piste MC vaihtui kaloihin. Kuu siirtyi tuohon aikaan jousimiehen uteliaaseen merkkiin. Ajankohta täsmää kiinalaisen metafysiikan opintojeni aloitusajankohdan kanssa, jolloin henkinen heräämiseni todella otti tuulta siipien alle.

Mikään ei ole sattumaa. Tästä olen vakuuttunut. Kiinalaisessa astrologiassa olin siirtynyt vesikukon Gui You onnenpilariin samoihin aikoihin. Vaikka menetelmät ovat tyystin erilaiset, ne viittaavat silti samoihin teemoihin; kukon maallinen oksa pitää sisällään yin-metallin Xin, joka edustaa hoivaa ja äitiyttä. Taivaallinen runko Gui tuo herkän veden kartalle, lisäten tunneminän voimaa ja intuitiota.

Yin-vesi edustaa yang-vedelle Ren syvempää yhteyttä alitajuntaan ja tunneminään. Vesi kartallani lisääntyi kertaheitolla siis, mutta äitiyden myötä tarvitsin myös sen tuen, jonka yin-metalli loi.



Menetelmien erilaisuus tukee siis toisiaan!



Trooppisella kartallani vaikuttaa horisontilla Merkurius-Kuu yhtymä oppositiossa perääntyvään Marsiin. Perääntyvä Mars on kieltämättä tuntunut nahoissani, kuin piikki lihassa. Samainen Mars tekee myös neliötä perääntyvään Plutoon alasolmulla. 

Anne kuvaili kuvion olevan tulkittavissa ikään kuin vetäisin puoleeni väkivaltaista kohtelua tai tilanteita. Hän puhui myös vahvasta perhekarmasta, joka heijastuu tunteisiin ja itseluottamukseen. Identiteettini ei ole saanut tarvitsemaansa tukea kasvuvuosina, mikä on luonut tunteen erillisyydestä ja tarpeen sopeutua aina kulloiseenkin tilanteeseen.



Delacroix: Abydoksen morsian. Kuvalähde: www.arthive.com



Mielenkiintoisesti sama aihe näkyy vahvasti myös neljän pilarin kartallani, missä minulla on kuukausipilarissa maakäärme. Maa edustaa valtaa ja käärmeen oksan tuli edustaa vedelle hyvin aggressiivisia energioita. Käärmeen oksa pitää sisällään yang-tulen Bing, joka edustaa Marsia. Käärmeen oksasta löytyy myös lisää vahvaa maata, mutta myös hyvin vihamielistä yang-metallia. Kuukausipilari kuvastaa kasvuympäristöä ja suhdetta vanhempiin.

Alasolmultani löytyvät myös perääntyvät Jupiter ja Uranus Pluton lisäksi. Anne kuvaili tätä voimakkaana tarpeena laajentaa omaa henkisyyttä ja sukeltaa syvälle alitajuntaan, mutta myös vahvana itsenäisyyden tarpeena, jotka toki tunnistan. Neljässä pilarissa vuoden oksa kertoo Jupiterin sijainnin. Itselläni Jupiter asettuu elliptiikalla kukon maalliseen oksaan, eli 15° neitsyen ja 15° vaa’an väliin.

Minulle kuvailtiin Uranuksen haasteellisesta taipumuksesta vierastaa rajoituksia ja tarvetta toimia yksin, omaehtoisesti. Siinä mielessä yksityisyrittäjyys sopii hyvin. Mutta se lisää myös eristäytyneisyyden tunnetta. Pluton sijainti on myös haasteellinen, kuvaillen hyvin voimakasta kontrolloimisen tarvetta ja pakottavaa tarvetta tutkia psyykettä.


Delacroix: Isä kiroaa Desdemonan. Kuvalähde: www.myartprints.co.uk


Mielenkiintoisesti neljän pilarin kartallani samat teemat toistuvat; kukon ja käärmeen oksat pyrkivät liittoon ja yhteistyöhön, mutta se on äärettömän vaikeaa, sillä toinen oksista on jatkuvasti sidottu toisaalle. Vahva kontrollintarve näkyy kartassa vaikuttavassa voimakkaassa Taistelijan profiilissa.

Toivottavasti elämässäni riittää vuosia, jotta ehtisin oppia irti päästämisen oppiläksyn ja rennon luottamuksen ihmisiin. Vaikeaa se tulee olemaan.

Karmaa olen kerryttänyt melkoisesti ja paljon joudun vielä kamppailemaan elämänoppieni kanssa.

Ihmissuhteeni ovat Annen tulkinnan mukaan karmallisia. Sinänsä varsin osuvasti ilmaistu, sillä olen paljon pohtinut aihetta. Kirjoitin aiheesta ystävänpäivänä peräti. Venukseni sijaitsee viimeisessä huoneessa, tulkinnan mukaan kuvaillen varsin eristäytynyttä vaeltajan elämää, jossa yksinäisyyden tarve on korostunut.


Delacroix: Algierin naiset. Kuvalähde: wikipedia


Erityiseksi tämän tekee se, että neljän pilarin astrologiassa päiväpilarini Ren Chen, vesilohikäärme, kuvataan klassikoissa varsin samankaltaisesti; eristäytyvänä, alati liikkuvana, sekä hyvin itsenäisenä. Olenkin naureskellut monesti, että minulla on ”mustalaisen sielu”! Ehkä väittämä ei ollutkaan niin kaukaa haettu, sillä sisäinen levottomuus on ajoittain sietämätön, eikä siihen auta kuin liike.

Jälleen kahden hyvin erilaisen menetelmän samankaltainen lopputulos yllättää! Vaikka olenkin väittänyt, että neljän pilarin astrologia on varsin käytännönläheistä, mutta koska samat teemat kuitenkin toistuvat, niin oletan että myös neljän pilarin kartasta pystyisi tekemään karmatulkintoja. Mutta se vaatisi huomattavaa paneutumista aiheeseen ja ehdottomasti myös ohjausta!

Kahdestoista huone liittyy vahvasti karmaan lukemani mukaan, minkä Anne vahvisti. Viimeiseen huoneeseen liitetään piilevät voimavarat, alitajunta, pelot ja estot. Samat teemat liitetään kiinalaisessa astrologiassa vesielementtiin. Veden tunne on pelko ja alitajunnan syvyyksistä löytyy myös avain eheytymiseen.

Kahdestoista huoneeni on varsin hyvin edustettu, sillä sieltä löytyvät Auringon ja Kuun lisäksi Merkurius, Saturnus, Venus, Chiron, sekä kuun noususolmu. Kukin planeetta edustaa karmallisuutta jollain tavoin. Merkurius kuvaa kiellettyä tai estettyä itseilmaisua, Kuu estettyä tunneilmaisua, Aurinko kiellettyä identiteettiä, Saturnus rajoituksia ja Venus eristäytyneisyyttä ihmissuhteissa. Oman identiteetin rakentaminen on siis hyvin työlästä, sillä se ei saa ulkoista tukea.


Delacroix: Orpo tyttö hautausmaalla. Kuvalähde: wikipedia


Sama asetelma on näkyvissä myös neljän pilarin kartassani; kartta on täynnä rajoituksia ja ristiriitaa. Maa rajoittaa vettä, osittainen metalliliitto rajoittaa osittaista puun ilmansuuntaliittoa. 

Lohikäärmeen oksassa on voimakasta sisäistä kitkaa puun rajoittaessa maata. Ilmaisu on rajoitettu, tunneminä on rajoitettu, ihmissuhteet ovat eristäviä laadultaan. Mutta päivänmestari istuu kuitenkin maallisella oksalla, joka tuottaa lisää vettä. 

Sointuvissa elementeissä vesilohikäärmeen pilaria kutsutaan ikuisesti virtaavaksi vedeksi, joka lisää herkkyyttä alitajunnan viesteille, joten minulla on runsaasti toivoa.

Entä neljän pilarini viimeinen, suojatuin pilari? Se pitää sisällään vesitiikerin Ren Yin, joka kuvaa suhdetta lapsiin ja elämän saavutuksiin ja tavoitteisiin. Pilaria kutsutaan sointuvissa elementeissä pronssipeiliksi ja pilari on tunnusomainen astrologeilla ja oraakkeleilla. 

Se kuvaa ihmisen halua tai kykyä nähdä näkymättömiä rakenteita, mutta myös tarvetta päästää irti itseään sitovista rajoitteista ja estoista. Kypsymättömillä ihmisillä pilari kuvaa saman energian fyysistä ilmenemistä; turhamaisuutta ja ulkokultaisuutta.


Delacroix: Pyhtia. Kuvalähde: wikipedia

On ollut hämmentävää huomata, kuinka voimakas sisäinen vastustus herää vain pohtiessa näitä karmallisia oppiläksyjä. Vaikka ymmärrän järjellä nämä tarpeet, mutta se sisäinen pieni minä huutaa vastaan. Annen ehdottama regressioterapia ei ehkä olekaan niin huono idea…


"Jokainen elämäsi teko kosketta jotakin sointua, joka jää värisemään ikuisuuteen"
- Edwin Hubbel Chapin -


- Paula -

Anne Sundellin verkkosivut: https://astroservice.fi/








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti