Mikä upotti Estonian?
Autolautta Estonian tyhjä pelastusvene symboloi vuosien takaista tragediaa. Kuva wikipedia. |
Kaksikymmentäneljä vuotta sitten, syyskuun 28. päivänä tapahtui kauhistuttava merionnettomuus Itämerellä. Mieleeni on syöpynyt uutiskuva Estonian uppoamisesta. Olin paria päivää aiemmin itse jäänyt lomalle laivatyöstäni. Muistan kuin eilisen päivän sen kauhun seuratessani järkyttyneenä uutisia televisiosta.
Vuosi oli 1994, olin juuri vaihtanut ammattia maalta merelle ja tein eroa pitkästä ja myrskyisästä avoliitosta. Vuosi oli monin tavoin merkityksellinen minulle, olihan se yksi monista suurten muutosten vuosistani.
Minulla on Lohikäärme päiväpilarissani ja jokainen Koiran vuosi on tuonut mukanaan muutoksia ja haasteita. Vuosi 1994 oli myös Koiran vuosi, kuten tämäkin vuosi, 2018.
Törmäsin tänään vanhoihin uutisiin Estonian haaksirikosta ja kaikki palautui mieleeni jälleen. Hukkuneita oli 852 henkeä ja pelastautuneita vain 137 henkeä. Luvut ovat järkyttäviä.
Autolautta Estonian uppoaminen on pahin merionnettomuus lähivesillämme vuosikymmeniin ja se tullaan muistamaan tragediana, kuten Titanicin uppoaminenkin.
Hetken mielijohteesta päätin tarkistaa uppoamishetken neljän pilarin kartan, joka siis näyttää tältä:
Silmiinpistävää uppoamisen hetken neljän pilarin kartassa ovat kaksi hautoja omaavat maallista oksaa Xu, eli Koira, sekä Chou, eli Härkä. Koira hautaa yin-tulen ja Härkä hautaa yin-metallin. Tilanpuutteen tähden kuvan pilarit ovat pinyiniksi.
Yleisesti ottaen tulkittaessa tapahtumia, hautoja omaavat oksat viittaavat kuolemaan. Mutta tutkikaamme hiukan lisää tapahtuman karttaa:
Taivaalliset rungot Ding (yin-tuli) ja Gui (yin-vesi) muodostavat yhteenoton, jossa heikko tuli tuhoutuu täysin. Vesielementti on hyvin voimakas syksyllä Kukon kuukautena (You).
Tuntipilarin runko Xin, eli yin-metalli on erittäin voimakas, sillä sen on juurtunut kuukauden maalliseen oksaan, mutta myös tuntipilarin maalliseen oksaan Chou, eli Härkään. Härässä yin-metalli on hautautunut veden Gui (yin-vesi) alle, mikä on hyvin kuvaavaa.
Vesi on erittäin voimakas kartassa, mitä ei välittömästi huomaa. Härkä (Chou), Käärme (Si) ja Kukko (You) muodostavat metalliliiton, joka tukevat vesielementtiä.
Käärmeen piilevä runko Bing (yang-tuli) muodostaa Kukon piilevän rungon Xin (yin-metalli) kanssa erittäin voimakkaan vesiliiton. Näin ollen vesi löytyy kaikista maallisista oksista, myös Koiran oksasta, vaikkakaan vesi ei ole näkyvä siinä vielä.
Kunkin vuodenajan viimeinen kuukausi pitää sisällään haudan, johon edeltävän vuodenajan elementti on varastoituna.
Tapahtumapäivän taivaallinen runko Ding (yin-tuli) on jo kuollutta ja haudattua, joten siitä ei ole vastusta lainkaan vedelle ja metallille, vaikka sillä onkin heikko juuri Käärmeessä (Bing, yang-tuli), joka on sidottu liittoon Kukon piilevän rungon kanssa (Xin, yin-metalli), muodostaen vettä.
Kartan maa-elementti Koirassa tai Härässä ei pysty hallitsemaan vettä, sillä maan kaikki voima on johdettu metalliin. Koiran yang-maa on vakaa ja liikkumaton, kuin peruskallio, joka kannattelee vesimassat, mutta ei pysty luomaan vesimassoille rajoja.
Toisin sanoen, myrsky-yönä tuolloin 24 vuotta sitten vallitsi voimakas vesi-elementti, joka upotti alleen metallin.
Muita haaksirikkoja
Willy Stöwerin taulusta Titanicin tuho, kuva wikipedia. |
Estonian uppoamisen lisäksi tein pikaisen tutkimuksen seitsemästätoista muusta kuolonuhreja vaatineesta merionnettomuudesta, mm Titanicin, Wilhelm Gustloffin ja Lusitanian uppoamisista vain mainitakseni muutaman aluksen.
Yhteisiä nimittäjiä on kaksi; onnettomuushetken neljän pilarin kartassa on kaikissa erittäin runsaasti vesielementtiä, mutta myös yhteentörmäys joko taivaallisissa rungoissa, tai maallisissa oksissa.
Läsnä on lähes poikkeuksetta kaikissa kartoissa haudat, useimmiten Lohikäärmeen tai Koiran maallisen oksan muodossa. Esimerkiksi Titanicin, Louhin ja Cap Arconan uppoamisissa Estonian lisäksi.
Myös tuhoisa liitto Käärmeen ja Apinan muodossa on läsnä noin neljänneksessä uppoamisia. Esimerkkinä mainittakoon Kuru, Exxon Valdez ja kolmen vuoden takaa Dongfangzhixing. Exxon Valdezin karilleajon seurauksena valui Alaskan rannikon tuntumassa mereen 40 miljoonaa litraa raakaöljyä. Voimme siis puhua todellisesta ympäristökatastrofista.
Neljän pilarin karttaa voi hyödyntää myös siis tutkiessa tapahtumia, eikä pelkästään yksittäisten henkilöiden karttoja. Analyysi on aina tarkempi, jos käytettävissä on myös tapahtuman tuntipilari ja vielä tarkempaa informaatiota saa kun käytössä on myös esimerkiksi aluksen vesillelaskun kartta.
Tämä kirjoitus on omistettu haaksirikoissa hukkuneiden muistolle.
- Paula -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti